Hoe Verminder Je Stress Met Deze 3 Krachtige Technieken

HomeBlogOntspanningHoe verminder je stress met 4 krachtige technieken
Hoe verminder je stress met deze 4 krachtige technieken

Stress verminderen? In dit artikel introduceer ik je 4 krachtige technieken om je stress te verminderen en leren ontspannen.

Komen tot diepe ontspanning, zodat je stress verminderd? Al honderden mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil leren ontspannen met deze speciale techniek.

stress verminderen

In Nederland hebben meer dan 1 miljoen mensen last van stress klachten. En dat is helaas niet zo vreemd. Ons leven is namelijk ook hectisch geworden.

Misschien komt de volgende dag patroon je dan ook bekend voor. Je wekker gaat tussen 6-7 uur. Je haast je kleren aan en eet snel wat en je checkt je social media op je telefoon. En dan ga je weg naar je werk.

Na een drukke werkdag vertrek je weer naar huis. En thuis aangekomen, ga je snel koken, je gezin gedag zeggen en direct door sporten of je sociale verplichtingen. Met andere woorden de hele dag, druk, druk, druk.

Als iemand je vraagt hoe het met je gaat dan antwoord je steevast: “Druk, druk druk”. Een beknopt antwoord.

Maar in al die drukte vergeet je het belangrijkste van de hele dag: Jezelf. En te lang buiten jezelf leven is ontzettend ongezond.

Hoe kan je weer tot jezelf komen en daarmee je stress verminderen?

De klassieke Yoga – Hatha Yoga

De eerste techniek is een klassieker onder de Yoga-stijlen, namelijk Hatha Yoga. Als er vaak over yoga wordt gesproken, dan wordt meestal Hatha-Yoga of een afsplitsing daarvan mee bedoeld.

Hatha staat voor zon (ha) en maan (tha). Het verwijst niet naar de echte zon of maan, maar naar het evenwicht tussen inspanning en ontspanning.

De Hatha Yoga bestaat uit 3 onderdelen:
– Fysieke bewegingen
– Ademhaling
– Meditatie

Met Hatha Yoga staat evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal. Tijdens de les worden dynamische met stilstaande houdingen afgewisseld. De oefeningen doe je met naar binnen gerichte aandacht.

Een Hatha Yoga les kan daardoor in het begin een beetje onwennig aanvoelen. Maar dat is juist goed, want dan merk je dat je erg buiten je eigen lichaam hebt geleefd.

Een van de belangrijkste oefeningen die je krijgt te leren is de Zonnegroet. De Zonnegroet kan je zien als een soort warming-up. Je voert de bewegingen langzaam en bedachtzaam uit.

In onderstaande video krijg je goed te zien hoe je een Zonnegroet aan kunt leren. Deze oefening kan je thuis goed doen.

Tijdens de les krijg je te leren hoe je tot jezelf kan komen. Dit wordt gedaan met rustige en meditatieve houdingen. Er wordt ruimte gemaakt om waar te nemen en te ontspannen in wat zich van binnen zich voordoet.

Fysieke en mentale grenzen worden op een zachte manier opgezocht en verruimd.

En je krijgt tijdens een Hatha Yoga nog iets belangrijks te leren en dat is leren omgaan met ademhaling.

Toen ik begon met Hatha Yoga, was dat voor mij een eyeopener.

Ik gebruikte mijn ademhaling suboptimaal en kwam tijdens de les achter dat je met meer concentratie richting je ademhaling meer voldoening en kracht uit kon halen.

Met Hatha Yoga ontwikkel je flexibiliteit, kracht en meer vitaliteit.

Zachtheid als verdediging – Tai Chi

Tegenwoordig beginnen veel mensen met Tai Chi om hun gezondheid of om spanningen in hun leven beter op te lossen.

Tai Chi is daar een bewegingskunst die eeuwen geleden in China is bedacht. Door Tai Chi regelmatig te oefenen kan het je helpen je bloedcirculatie en lichaamshouding te verbeteren.

Je leert met Tai Chi een bepaalde vorm, bestaande uit verschillende bewegingen die je in een vaste volgorde moet uitvoeren.

Tijdens de les leer je volgende uitgangspunten:

  • Ontspan
  • Separeer. Ook wel maak onderscheid tussen Yin en Yang genoemd
  • Werk vanuit je middel. Daar zit je kracht
  • Sta recht

Met ontspannende bewegingen en alerte geest krijg je verbinding met jezelf en je lijf. Tijdens het oefenen krijg je een bepaalde zachtheid over je heen.

Stapsgewijs leer je een vorm van bewegingen. Je kunt het zien als een reis voor jezelf.

Lu Jong – De helende Yoga

Yoga kan ook een helende werking hebben. Lu Jong is daar een voorbeeld van en is een oeroude Tibetaanse yoga stijl. De wortels van deze yogavorm liggen bij de Tibetaanse kluizenaars, die een diepe band hebben met de natuur en de elementen.

De Lu Jong stijl die hier in het Westen wordt aangeleerd, is afkomstig van de overdrachtslijn van Tulku Lobsang.

Het zijn eenvoudige bewegingen die door iedereen uitgevoerd kan worden. En het effect wordt al heel snel voelbaar. Deze effecten ga je op allerlei vlakken merken.

Zoals de kwaliteit van de slaap, emoties en stemming, concentratie en geheugen, fysieke problemen, stress verminderen en bewust leven.

Een les van Lu Jong is een zeer actieve les. Je zit nooit lang in een houding. Ook hier speelt het balans tussen Yin en Yang en je ademhaling een grote rol. Je speelt in op blokkades door met je lichaam te bewegen. Deze blokkades kunnen lichamelijk en/of mentaal zijn.

Het uitgangspunt van Lu Jong is je wervelkolom. Als de wervelkolom goed in balans is, kan de energie efficiënt vloeien naar alle delen van het lichaam.

Door elke dag Lu Jong te beoefenen, ook al is het maar 15 minuutjes, verander dat je levensstijl. Je voelt je gezonder en gelukkiger.

Stress verminderen met Yoga Nidra

stress verminderen met yoga nidra

De bovenstaande technieken vormen bewegingen een belangrijk element van je oefeningen. Yoga Nidra daarentegen vormt de basis ontspannen liggen en luisteren.

Yoga Nidra bestaat uit twee woorden. Yoga betekent ‘samenbrengen’ of ‘verbinden’. En Nidra betekent ‘slaap’.

Doordat wij de hele dag door worden geprikkeld door externe factoren, komen wij niet tot ontspanning. Dit heeft een negatief effect op je slaap.

Je slaapt minder goed, waardoor je overdag ook minder energie hebt. Je maakt je daarover zorgen, waardoor je weer minder gaat slapen. Je komt hierdoor in neerwaartse spiraal.

Als je met Yoga Nidra bezig bent, lijkt het of je slaapt. Maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. In het begin zal het vreemd overkomen, maar daar wens je aan. Uiteindelijk vermindert Yoga Nidra je stress niveau, wat een blokkade is voor je andere functies in je lichaam.

Yoga Nidra kan je helpen met:

  • Stress verminderen
  • Vermoeidheid
  • Pijn
  • Rusteloosheid
  • Verbeteren van je slaap

En Yoga Nidra is voor iedereen geschikt. Je hoeft niet op een Yoga-mat te liggen of te staan. En je kan het gemakkelijk in je dagelijkse drukke bestaan integreren.

De meest gemakkelijke manier om met Yoga Nidra te beginnen is via een programma zoals Yoga Nidra van Happy with Yoga.

Dit is een professioneel en zorgvuldig samengesteld programma met online video’s, audio en tekstboeken over Yoga Nidra.

Meer informatie over Yoga Nidra? Wil jij net als honderden anderen deze methode leren waarbij je werkt aan complete fysieke, mentale en emotionele ontspanning.

Ja! Ik wil leren ontspannen met deze speciale techniek.

Wil je meer weten?

Misschien vind je dit ook interessant?